Edison Klub Tehetségpont

Az Edison Klub 1988-ban alakult a Gaul Emil által szervezett Tervezzünk tárgyakat! pályázatokra készülve. Akkor Feltalálók Klubja volt a nevünk, később egy szülő javaslatára vettük fel az Edison Klub nevet.

A kérdés most is az, hogyan látják a környezetüket a gyerekek, milyen problémahelyzeteket ismernek fel, és azokra milyen kreatív megoldásokat gondolnak. Várjuk az újat, a régi megújítását. Az eredményekhez elegendő ezt a figyelmet irányítani. A munka szervesen kapcsolódott az iskolai technika órákhoz.

Tanítványaink rendszeresen részt vettek az OTTDK pályázatain, az Ifjúsági Innovációs Versenyeken. Új lendületet A kreativitás és innováció európai éve (European Year of Creativity and Innovation 2009) adott. A hazai koordinátor, a Tempus Közalapítvány programpályázatán A hónap feltalálója iskolai programunk elnyerte az Év hivatalos programja címet. Megvalósítását A Magyar Innovációs Alapítványtól kapott támogatás tette lehetővé. A programot attól kezdve iskolai keretben folytatjuk. Ebben az évben vettünk részt az NKTH által meghirdetett Cybergeneráció informatikai ötletversenyben is, ahol három tanulónk nyert támogatást munkájának kidolgozására.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben az ÚMFT TÁMOP 3.1.1 – 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció program keretében, a 6.4.3. számú, „A kulcskompetenciák komplex fejlesztésének vizsgálata és modelljei az iskolázás bevezető és alapozó szakaszában” című projektben készült egy nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat bemutató kötet. Ebben 10 olyan iskolát mutatnak be, ahol a komplex kompetenciafejlesztés valóságos gyakorlat. A bemutatott programok közé került az Edison Klub.

2010-ben az Oktatásért Közalapítványtól nyertünk több ízben támogatást természettudományos és műszaki kompetenciák fejlesztésére és nyári programokra.

2011-ben regisztrált tehetségpont lettünk. Idén kértük tehetségpontunk akkreditációját. A munkában pszichológus, tehetséggondozó szakértő és fejlesztő pedagógus is részt vesz.

A hónap feltalálója program kiválasztja a kreativitásban jó tanulókat. 2009-ben meglepő volt számunkra, amikor SNI tanuló jelentkezett díjazott ötletekkel. A folyamat megértéséhez Gyarmathy Éva adott segítséget, a jobb agyféltekés tevékenységek és az iskola kapcsolatáról.

Az Edison Klub fontos feladata a manualitás fejlesztése. Kitalált ötleteit mindenkinek meg kell valósítania valamilyen szinten; makett, modell vagy kész, élethű tárgy formájában. Ez új műveletek, eszközök megismerését jelenti, miközben a húzóerő a saját elképzelés megvalósítása.

A hónap feltalálója programot az elkövetkező tanévben Szabados László villamos mérnök (Electronics Department Manager, Pal Robotics Company, Barcelona), az Edison Klub alapító tagja támogatja. (A képen Szluka Andrással szerel.)

Az Edison Klub Tehetségpont jelenleg három pályázatot valósít meg. Az NTP-KTMK-12-0126, Láss, ne csak nézz! elnevezésű természettudományos, matematikai és műszaki kompetenciákat fejlesztő, a Gazdagító programpárok (OPER azonosító: 1742.) valamint az Eszközbeszerzés (OPER azonosító: 1741.) pályázatokat.
A Láss, ne csak nézz! program központjában a természettudományos megismerés áll. Ehhez kapcsolódnak műszaki-matematikai jellegű feladatok. Tanulmányi kirándulást terveztünk a szegedi Tudáskapu – Interaktív természetismereti tudástár megtekintésére, a békéscsabai JAVIPA Nyomdaipari Kft. üzembe, és az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium videostúdiójába. A program megvalósításában Murvai József segítségére Lugosiné Pál Ildikó klinikai szakpszichológus volt.

A Gazdagító programpárok pályázat keretében a beválogatott tanulók Nobel-díjas tudósaink tevékenységével ismerkednek, az adott témakörben kísérleteket végeznek tanórán kívüli tevékenység keretében. Augusztusban egy intenzív héten általános képességeket fejlesztünk, kalandparkba kirándulunk. Kapcsolattartó Murvai József, szakmai megvalósító Pesics Hajnalka Rózsa gyógypedagógus, segítő tanár Kecskés Beáta.
Az Eszközbeszerzés pályázat keretében zsonglőrlabdákat, Van de Graaf generátort, laboratóriumi tápegységet és általában a természettudományos-műszaki munkához szükséges eszközöket kértünk a tehetségpont tevékenységéhez igazodva.

Tagja vagyunk a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanácsnak és a Sajátos Nevelési Igényű Tehetségeket Segítő Tanácsnak is.

Az Edison Klub működtetése továbbra is izgalmas feladat. Sikerül-e elnyerni a gyerekek bizalmát? Milyen új gondolatokat fogalmaznak meg? Sikerül-e megérteni elgondolásaikat? A feladat megoldásához Thomas Gordon kommunikációs módszere nyújt segítséget. Az értő figyelem alkalmazása azt jelenti, hogy újrafogalmazzuk a tanítványaink által mondottakat, hogy lássuk, megértettük-e őt? Ha kölcsönösen látjuk, hogy mindketten ugyanarról beszélünk, akkor már csak az elkészítés fázisában kell a kényes mozzanatokra ügyelni: a segítség csak olyan mértékű legyen, hogy önállóan tudjon tovább haladni és mindvégig sajátjának érezze munkáját. Így születhet meg egy új alkotás.

Erika Landau nyomán azt mondhatjuk, hogy nem a produktum lényeges, hanem a folyamat. A problémahelyzet felismerése, különböző megoldási lehetőségek keresése, a megfelelő kiválasztása és annak megvalósítása. Ennek a folyamatnak az ismerete teszi eredményessé a munkát és gördülékennyé a hétköznapokat a felnőtt élete során is, mert alkotó módon tud a problémahelyzetekhez viszonyulni.
A 25 éves Edison Klub jubileumi ünnepre készül.

 

Kecskés Beáta, Murvai József
az Edison Klub Tehetségpont képviselői
Csorvási Gulyás Mihály Általános és Alapfokú Művészeti Iskola


ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

WP SlimStat